Kies ik benzine, diesel, hybride of elektrisch?

Kies ik benzine, diesel, hybride of elektrisch?

Diesels liggen nog altijd goed in de markt maar de omslag naar benzine is in volle gang. Door dieselgate én de reacties daarop van de politiek is de diesel immers kop van jut geworden.

 

In dit artikel bespreken we de zes gekende aandrijfsystemen met hun voor- en nadelen: diesel, benzine, (plug-in)hybride, elektrisch, CNG (aardgas) en waterstof.

 

Diesel 

Voor mensen die veel kilometers afleggen zijn de diesels de meest aangewezen aandrijving. Ze stoten minder CO2  uit dan benzinewagens. Voor wie 30.000 km per jaar rijdt, is diesel nog steeds een verantwoorde keuze. Voor korte ritten is diesel minder aangewezen.

 

Benzine

De huidige gekende benzinemotor is krachtiger en zuiniger geworden. Ook is hij erg aantrekkelijk qua rijtaks en BIV. Wie tussen de 15.000 en de 20.000 km per jaar rijdt, is hier uitstekend mee bediend. Benzinemotoren stoten nauwelijks fijn stof uit waardoor ze dus ook ideaal zijn voor een mix van stads- en snelwegverkeer. Algemeen geweten is wel dat benzine ietsje meer brandstof verbruikt.

 

Hybride

Hybride wagens beschikken over een gewone motor én een kleine batterij die wordt opgeladen bij het uitbollen of tijdens het remmen. In de meeste gevallen wordt deze technologie gecombineerd met een benzinemotor.

 

Hybridewagens zijn uitstekend in de stad, in stop & go verkeer, en in de file omdat ze dan de hybride aandrijving ten volle kunnen benutten. Bij constante snelheden of snelweggebruik zijn ze (omwille van hun hogere gewicht) minder zuinig dan een diesel en sommige benzinemotoren. Zuinig rijden met een hybride vraagt een aangepaste rijstijl.

 

Een nadeel is echter dat deze aandrijving momenteel nog vrij duur is in aankoop.

 

Elektrisch

Elektrische wagens hebben geen uitstoot maar je kan met één laadbeurt hooguit tussen de 140 en de 400 km kunt rijden; afhankelijk van de wagen en van je rijstijl. Elektrische wagens zijn omwille van hun beperkte autonomie niet ideaal als eerste gezinswagen en worden meestal ingezet als tweede auto.

 

Ook heeft België momenteel een beperkt aantal laadpunten waardoor je dus minstens over een eigen laadpunt, thuis of in de onmiddellijke omgeving van zijn woonplaats moet beschikken. Daarnaast is de aankoop van een volledig elektrische wagen prijzig.

 

CNG

Aardgas of CNG (compressed natural gas) is een interessant alternatief voor de diesel- en benzinewagens. Een CNG-auto beschikt nog altijd over een gekende verbrandingsmotor maar die is omgebouwd om op aardgas te rijden. Is de voorraad CNG opgebruikt, schakelt de auto automatisch over op benzine. Er is dus geen autonomiebeperking zoals bij een elektrische auto.

 

De meerprijs van een CNG-auto bedraagt 2.000 à 3.000 euro, de brandstofkost ligt tot 45 procent lager dan die van diesel of benzine.

 

Daarnaast bestaat er ook nog waterstof als alternatieve brandstof maar deze staat nog in zijn kinderschoenen.

 

Heeft u toch nog vragen over de juiste keuze van uw aandrijfsysteem? Kom gerust eens langs in onze showroom(s) en vraag raad aan ons verkoopsteam.

 

 

Terug naar overzicht

cars iconMaak een testrit

Uw gegevens

Gelieve alle velden in te vullen.

Gewenste datum

Algemene voorwaarden