Nissan Leaf: waar wacht je nog op?

Nissan Leaf: waar wacht je nog op?

Auto-expert Urbain Vandormael reed met de Nissan Leaf het moeilijke parcours van de Rally van Monte Carlo. En hij moest na afloop zijn mening herzien.

Tegen 2020 zal het marktaandeel van elektrisch aangedreven auto's 10 procent bedragen, zo werd in 2010 voorspeld. We zijn intussen vijf jaar verder en het ziet ernaar uit dat de trendwatchers ongelijk zullen krijgen, meent auto-expert Urbain Vandormael. 'E-auto's vertegenwoordigen vandaag niet eens 1 procent van de markt. De hoge prijs en de beperkte actieradius schrikken kandidaat-kopers af. Nissan gaat in de tegenaanval en vergroot het rijbereik van de Leaf tot 250 km, zonder forse meerprijs.'

 

Hoe zit het met de rijkwaliteiten van de 2016 Leaf? Op het eerste zicht oogt die ongewoon, een beetje futuristisch zelfs. Als die al geen lawaai maakt, dan zal ie tenminste opvallen door zijn uiterlijke verschijning moeten de Leaf-designers hebben gedacht. Ook de vormgeving van het interieur en dashboard wijkt af van het traditionele design, maar niet in die mate dat de functionaliteit eronder lijdt of op de zenuwen werkt.

 

 

Na een korte introductie op de stoep van het hotel in het centrum van Nice mag de kolonne autojournalisten de weg op richting Col de Turini. Die ligt 70 km verderop richting Menton, in het hinterland van de Azurenkust en maakt deel uit van het traject van de Rally van Monte Carlo die traditioneel begin van het jaar op sneeuw en ijs wordt verreden. De Turini bestaat uit een aaneenschakeling van snelle passages en verraderlijke bochten. Wie putje winter hier de snelste tijd rijdt, mag zich op de borst kloppen. Op de erelijst prijken enkel namen van grote rallykampioenen!

 

 

Dat Nissan dit selectief parcours heeft uitgekozen voor een eerste kennismaking met een elektrisch aangedreven auto wekt verbazing. Met stijgingspercentages tot 15 procent en meer én met duizend-en-één haarspeldbochten lijkt de Col de Turini alles behalveideaal voor een uitstapje met een e-auto.

 

Maar al snel blijkt dat we ons hebben vergist... de Leaf zoeft in een vloeiende beweging de berg op, slechts heel af en toe moeten we in de remmen gaan. Met argusogen volgen we intussen het verloop van het laadvolume van de accu, want is er ons niet verteld dat we met één laadbeurt ook nog eens retour moeten - om te bewijzen tot wat de nieuwe 30 kWh-accu in staat is dankzij de recuperatie en omzetting van energie in stroom.

Minder dan vier uur later hebben we onze opdracht tot een goed einde gebracht én moeten we onze mening herzien: een elektrische auto is er niet alleen voor het drukke stadsverkeer, maar kan zonder restricties in alle omstandigheden worden ingezet.

 

De traploze transmissie is een zegen, de opmerkelijke trekkracht én het ontbreken van storend motorlawaai al evenzeer, het rijcomfort krijgt een acht op tien. De afwerking en de kwaliteit van de gebruikte materialen zijn op niveau, de kofferinhoud mocht groter om te kunnen spreken van een ideale gezinswagen. Daar staat tegenover dat de Leaf geen schadelijke uitlaatgassen uitstoot en kan rekenen op een uitzonderlijk hoge klantentevredenheidsgraad van 92 percent.

 

 

Waar wacht je nog op? Op een financieel zetje in de rug van de overheid, op toestemming om gebruik te mogen maken van de vrije busbanen of op een gratis parkeerplaats mét laadpaal in het centrum van de stad? Komt eraan, alleen weet niemand waar en wanneer. Nissan treft geen schuld, de Leaf geeft het goede voorbeeld

Terug naar overzicht

cars iconMaak een testrit

Uw gegevens

Gelieve alle velden in te vullen.

Gewenste datum

Algemene voorwaarden